Sunday, November 15, 2009

Makaroni Goreng Tomyam

untuk makluman korg..aku ni mmg suka memasak (ikut mood rajin gak)..hehe..then aku suka mencuba resepi2 y baru (buat resepi sendiri oter dri resepi asal..)..then inspirasi asal resepi ni adalah timbulnya di gerai mkn sek 2 shah alam..hehe..ade 1 hari tu aku g mkn dgn akak opis aku gak..nmpk sorg mamat ni mkn ns goreng tomyam dgn cukup berselera..aku pon nak try aplly kat makaroni aku..sbb selama ni aku goreng biase je..tp b4 ni aku tgk member aku si Muhamad tu pon syok je mkn nasi goreng tomyam ni..seriusly..mmg sedap resepi aku y ni!!!abg aku y tak mkn makaroni pon dah jd suka bila aku paksa dia mkn resepi aku ni..haha..thanks ye abg!!meh aku share resepinya...

bahan2 A:
bawang putih
bawang besar
buah tomato y masak
serai
bahan2 B:
cili boh
pes tomyam dlm peket
kicap
cili sos
garam
gula
daun limau purut
sayur-sayuran(ikut tekak masing2)
udang, sotong
telur
air
makaroni
**kuantiti ikutla kreativiti msg2..hehe
cara-cara masak:
1)kena rebus dulu makaroni (dlm air tu letak la myk skit n garam skit)
2)pastu dlm kuali lain tumis dulu bahan2 A..then dah wangi masuk plak bhan2 B..pastu dah agak2 best kuah tu masukkan la makaroni..eh lupa..nak lg cantik..goreng dulu udang, sotong ngan tlur tu..terlu tu hancurkan..dah last2 bru masukkan..sume ikot kreativiti ye...
pastu siapla dimakan...dijamin SEDAP!!!
SELAMAT MENCUBA
**tp kdg2 mknn y sedap tu dia tgk tangan gak..hehe**

2 comments:

Note: Only a member of this blog may post a comment.