Wednesday, February 8, 2012

Tip untuk menjadi senang di masa hadapan

Ini merupakan salah satu rahsia kekayaan yangpaling penting yang MESTI anda lakukan jika andamahu mengecap kekayaan.Kekayaan... bukan sahaja untuk diri anda bahkanuntuk keluarga tersayang anda pada masa akan datang.

Dibawah ini anda lihat satu contoh keluarga yang menjana kekayaan dengan betul dan satu lagi yang sudah agak terlewat dan lihat kesannya pada simpanan mereka.Terdapat dua keluarga yang tinggal berdekatan. Merekamempunyai dua orang anda dan mempunyai pendapatan bulananyang hampir sama.

Keluarga Ahmad merupakan keluarga yang bergaya. Pakaianmereka semuanya yang branded belaka. Mereka selalu makandiluar, shopping dan bergaya dengan kereta Honda Civicterbaru. Produk-produk terkini seperti I-Phone, I-Pad,TV LED adalah penting buat mereka.

Manakala keluarga Ali pula selalu memikirkan akan masadepan anda mereka. Mereka pakai pakaian yang seadanya,memandu kereta nasional dan yang penting mereka mulamenyimpan RM500 sebulan sebaik sahaja anak pertama merekalahir. Mereka menyimpan terus selama 10 tahun. Denganfaedah 10 peratus, mereka berjaya mengumpul lebihRM100,000.

Kemudian keluarga Ahmad mula risau. Selepas 10 tahun merekatiada simpanan kecuali rak yang penuh dengan baju lama dangajet-gajet yang ketinggalan zaman. Jadi mereka mahu mengikutikeluarga Ali dan mula menyimpan RM1,000 sebulan selepas 10 tahununtuk mengejar keluarga Ali!

selepas 18 tahun keluarga Ali berjayamengumpulkan RM300,281 dengan hanya RM500 sebulan. Sedangkan keluarga Ahmad hanya mampu mengumpul RM146,181walaupun menyimpan RM1000 sebulan.

Fakta ini menunjukkan menyimpan pada peringkat awalakan memberikan pulangan yang berlipat kali ganda walaupunmenyimpan dengan jumlah yang sedikit.

Dan jangan sesekali lupa akan konsep simpanan yang perlu kita amalkan.
Gaji - Simpanan = BelanjaDan bukannya:
Gaji - Belanja = Simpanan

* Ini bermakna, selepas mendapat gaji, anda perlumenyimpan dahulu dan gunakan selebihnya untuk belanja.Dan bukannya belanja dulu baru nak menyimpan, dimanabiasanya tiada langsung wang yang tinggal untuk disimpan.Jadi, kita masih belum terlewat untuk menyimpan dansimpan sekarang!

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.