Thursday, April 30, 2009

Kampung Halaman Tercinta

kalau bercakap tentang kg halaman tentu skali sumenya terbayangkan sungai y mengalir..sawah padi y terbentang luas..mesti nyaman dan indah..sume mesti tak sabar nak blek kg ble tibe time raya...tp bg aku...aku takde kampung(eceh2....)..sbb aku memg dah membesar kat kg halaman aku sndiri...aku dilahirkan di Klang...3 tahun lepas tu mak abah aku ade beli rumah kat kg..katenya untuk mase depan dorg time tua2..yela selame dorg muda asik dok kat bandar je...so umo aku dlm 3 tahun camtu balek la ke kg...kg aku jaraknya dri klang & shah alam dalam 1/2 jam..ke KL dlm 45 mnt camtu.....15 tahun yang lpas kg aku ni masih ade lg sungai2 y jernih airnya..tempat aku n kawan2 mandi2 ble balek dri koko hari sabtu...then kat dpan umah dulu ade parit y air dia bersih gler sampai nampk anak2 ikan..leh mandi2...tangkap udang..waahhhh..seronok gler time tuh...tp ble tahun berlalu...kg aku ni pon ade dlm perancangan tok dibangunkan...dlm 7 tahun y lepas camtula...sume sebok2 bercerita pasal 1 kaw bukit kat sebelah kg aku ni nak dibangunkan 1 mixdevelopment project..means ade la housing,commercial,facilities etc...time tu memang rs cam best r...yela nnt ramai la org kat kwasan tu...tp smp skg...projek tu tak siap2...disebabkan projek tu...sungai yang selalu aku mandi...parit y selalu aku berkubang tok tangkap ikan & udang dah dicemari...sedih sgt time tuh..tp nak wat camane...klo la time tu aku dah jd sorg student town planner,myb aku ade akal gakla tok wat bantahan sebagai hak aku as a pemilik tanah berjiran...mane taknya..cam pelik gakla projek besar camtu di buat atas bukit...pastu terbengkalai plak smpi skg..mesti ade y tak kena..klo la btol caranya dorg wat projek ni,msti sume dah siap ikot perancngn asal tahun 2007 dulu...effect projek tu dulu kat kg aku truk gakla...ble hujan je lumpur merah trun dri bukit..sian umah2 y dekat2 dgn bukit..kebun2 klapa sawit org..sume takleh dikerjakan tanah tu sbb dah terkena lumpur..huh..naseb time tu aku tak reti lg nak wat bantahan2 ni..klo tak???kenala dorg...hihi...walau papepon aku harap projek tu cepat2la siap coz membazir je..sbb dah 50% gak dorg wat..sofar wlau pon sungai n parit dah tak seindah dulu..tp aku still rs aman ble blek ke rumah aku tu...untungla anak2 aku nnt..sbb dorg still ade kg halaman tok pulang mase beraya..hehe

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.