Thursday, April 30, 2009

Berbakti Pada Tanah

kat area umah aku ni..mak ayah aku y suka bercucuk tanam..so byk la sungguh tanaman yang mana aku pon kdg2 tak perasan lgsg kewujudan dorg ni..tau2 je aku tgk dorg da bsar..huhu...y gmbr kat ats tu adlh ank2 pokok cili y disemai..b4 ni teramatla sgt byk pokok cili kat umah aku..skg ni time dia dah mati then apak aku semai y baru...aktiviti2 ni dapatla isi masa2 dorg kat umah tu y takde wat ape...



pokok cili ni kiranya y sisa2 la tertinggal...klo tak memang byk..dah mcm pokok hiasan pon ade..huhu..

pokok betik ni pla mulanya memang ade tanam byk..tp disebabkan ade hamba Allah berbulu lebat yang berminat...so mereka sekeluarga telah menjahanamkan pokok2 betik apak aku mase pokok2 ni kecik lg..ish2..sian tol...y kat sebelah tu pokok serai...


ni plak baby cempedak..yummy..klo digoreng petang2 pon sodap ni..huhu...ni tak bsar lg..ary tuh da byk kali berbuah..siap kasi jiran2 lg...

pokok jambu batu ni plak ctanya....pokok ni dah lame sgt bertapa lat dpan umah aku..klo tak dicantas maunya setinggi menara KLCC kot..huhu...dulu pnah apak aku cantas abis..ingat dah mati tp tgk2 pjg gak umo dia...so hdupla dia smpi skg mengisi mulut ktrg y kdg2 teringin makan jambu batu..hihi

haaa.....ni la favourate aku klo balek umah..melantak air kelapa..segar gler pas minum..hmmmm..pokoknya pon rendah je..capai pki tgn pon leh..klo nak dikire adela dlm 4, 5 pokok kat umah aku...

ni dia antara bunga2 y aku suka tgk...dorg y tersenarai dlm ni sume ade keistimewaan masing2..klo aku nak letak sume sure letih aku nak amik gambor dorg ni..y atas ni tak taula pe kenamenya..tp aku suka tgk daun dia..mcm sayap rama2...pastu color purple plak tuh..cantek..


nak dijadikan cta..ni la satu2nya pokok orkid y tinggal kat umah aku..tanpa aku sedari rupanya rumah orkid aku dah roboh..tula bz sgt kan..smpi tak sempat tgk..ary tuh aku balek umah gotong royong la dgn mak aku bersihkan rumah orkid tuh..h....

haaa....pokok ni tak taula pe namenya....tp dia ni sgt setia..dri aku kecik sampaila bsar..sntiasa bernyawa je..ade je dia kat umah aku ni..huhu

pokok ni kat umah aku ade 2 color..satu lg purple..hmmm...dia kire penyerila kat umah aku ni..

y ni sure korg dah biase tgk..ni slh satu pokok kertas kat umah aku y paling veteren la kononnya...pokok ni tinggi sbnrnya...pastu keje dia asik berbunga je..tak pnah aku tgk dia tak berbunga..pdhal baja letak stahun skali je..huhu

ha ni dia pokok same je cam kat atas tu y color putih...

y ni plak sbnarnya pokok kaktus...tp dia ade bunga y sgt cute gitu..huhu

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.